De werking van uw Airco

De airconditioning van de auto is een samenspel tussen verwarming en een circulatie van koudemiddel. Dit maakt het mogelijk de gewenste temperaturen aan te houden, volledig onafhankelijk van de weersomstandigheden. Daardoor is een airconditioning erg belangrijk voor de veiligheid en het rijcomfort.

De onderlinge componenten van de koudemiddelcirculatie zijn door slangen met elkaar verbonden en vormen een gesloten systeem. In het systeem circuleert, aangedreven door een compressor het koudemiddel. De kringloop wordt in twee segmenten opgedeeld: het deel tussen de compressor en het expansieventiel wordt hogedrukzijde genoemd.

Tussen het expansieventiel en de compressor spreken we van een lagedrukzijde. In de compressor wordt het gasvormige koudemiddel samengeperst. Het wordt onder hoge druk door de condensor geperst, waar het koudemiddel wordt afgekoeld. De droger, het volgende station scheidt verontreinigingen en vocht van het nu vloeibare koudemiddel.

Vanaf de droger gaat het verder naar het expansieventiel. Voor het ventiel wordt een gelijkmatige druk opgebouwd, waarna deze na het ventiel door volumevergroting kan ontspannen.

De ontspanning vindt plaats in de verdamper. Doordat het vloeibare koudemiddel de warmte in het interieur opneemt, wordt het koudemiddel gasvormig (koude lucht). De verdamper werkt tegenovergesteld aan de condensor. Daardat de kachelventilator langs de verdamper blaast, kan deze het interieur van koude lucht voorzien.

Daarna gaat het gasvormige koudemiddel terug naar de compressor en begint de kringloop van voren af aan.